heen en terug - Reisverslag uit Buggingen, Duitsland van wytske Boer - WaarBenJij.nu heen en terug - Reisverslag uit Buggingen, Duitsland van wytske Boer - WaarBenJij.nu

heen en terug

Door: wytskedeboer

Blijf op de hoogte en volg wytske

29 April 2012 | Duitsland, Buggingen

mn kop is knalrood, en dat heeft twee redenen: Ten eerste heb ik te lang in de brandende zon gezeten ( het was vandaag 28 graadjes warm en volop zonnig, maar dat zal ik er niet al te diep inwrijven, anders leest helemaal niemand mn blog meer...) Ten tweede rood van schaamte, nu ik erachter kom dat ik al meer dan n maand geen blog meer heb geschreven... Niet dat ik in de waan verkeer dat mn blog gemist wordt, maar vooral voor mij persoonlijk gezien is dat een ramp, omdat ik dingen vergeet, die ik op had moeten schrijven...:P

Zo weet ik nu al niet meer precies wat ik in de week na mijn laatste blog allemaal uitgevreten heb ... Waarschijnlijk heb ik nog veel aan mijn literatuurwerkstuk geschreven in de bibliotheek, met pauzes in de mensa, maar mezelf kennende deed ik dat zeker niet de hele week non-stop... Ik weet wel dat het weer heerlijk was, dus waarschijnlijk heb ik heel veel op het dakterras gezeten. Ook hebben Johanna, Yilin en ik een filmwatchlist hebben opgesteld. We kwamen er namelijk achter dat Johanna "The sound of music" nog nooit heeft gezien, Yilin de klassieke "Sissi'" serie nog niet heeft gezien, de "Comedian harmonists" niet kent en dat we "Pirates of the caribbean" nog moeten kijken( alle 4):P

30 maart heb ik nog wat laatste dingetjes aan mijn literatuurwerkstuk veranderd en het ingeleverd. Dat weekend heb ik vooral uitgerust,zodat ik fit genoeg was voor de barbecueparty op zondagavond. Zaterdag hadden we de boodschappen gehaald, zodat we zondag konden beginnen met de voorbereidingen. Het was vet mooi weer, zonnig, stuk of 10 mensen op bezoek; de bank op het dakterras, de barbeque van de buren en heel veel braadworsten. We hadden namelijk iedereen gevraagd zelf wat te eten of drinken mee te nemen... ik had Lilli en Priscilla uitgenodigd, en die kwamen ieder met een sixpack braadworst aan. Yilin en ik hadden eigenlijk ook al 3*6 braadworsten gehaald... Toen alle gasten er waren bleek dat Yilin,Priscilla, Lilli en ik de enige niet-vegetariers waren :P Dus hadden we 30 braadworsten voor ons viertjes, die we uiteraard niet op konden... gelukkig hadden we ook nog genoeg salades, gevulde champignons en paprika's en chips :P al met al een geslaagde avond, maar nadat de zon weg was,werd het wel ineens veel kouder, echt Arschkalt, of "cold as ass", zoals Johanna het zo mooi naar het Engels vertaalde. De maandag daarna was opruimdag... wat een troep kunnen mensen maken bij het barbecueen!

DInsdag 2 april was ook een geslaagde dag! Ik ging namelijk met Lilli en Priscilla naar de botanische- en dierentuin van Mullhouse. De trein vertrok om 9 uur 's morgens naar de grens, vanwaar we een bus namen naar het Franse grensstadje Mulhouse. In het lentezonnetje liepen we naar het VVV, om in ons ( lees: "mijn", want Lili en Priscilla beweren dat ze niks meer weten van hun schoolfrans:P) beste Frans te vragen waar de dierentuin was, waarop de medewerkster netjes alles in het Duits uitlegde. Wij liepen dus daarheen, kochten onze kaartjes (ook in het Frans met Duits antwoord, daar sta je met je goede manieren....) en betraden de groene, bloeiende wereld, die botanische tuin heette. Veel planten en bloemen stonden in bloei, en er was zelfs een tulpentuin! Maar toen kregen we honger en kwamen we erachter dat we niks te eten mee hadden. Helaas liep onze zoektocht naar eten door de dierentuin op niets uit, zodat we uiteindelijk uitkwamen bij de chique brasserie naast de dierentuin. Die zag er echter zo duur uit ( kandelaren, pinguinobers met strenge blik, rijk uitziende gasten...) dat we eigenlijk niet naar binnen durfden. Maar de honger won, we gingen naar binnen, en werden er meteen door pinguinmannetjes bediend en aangesproken met "vous". Zelfs de kaart zag er chique uit! Ik werd weer volop gebruikt als menukaartenvertaler, hoewel ik van sommige dingen ook geen flauw idee had wat het nou eigenlijk was...:P Gelukkig stonden er ook "Saucisses chauds avec des pommes frites" op, wat niet zo duur was. Dus dat namen we. Het was heerlijk, en met volle magen gingen we op weg naar de dierentuin. Ik heb nog nooit zo'n rustige dierentuin gezien! er was bijna niemand, op de dieren en ons na natuurlijk. Het park was mooi verzorgd, had heel veel verschillende soorten dieren ( apen, tijgers, pinguins, wolven, oehoes, pauwen, schildpadden en nog veel meer) en we hebben dan ook genoten, tot rond een uur of 4 's middags een enorm onweer losbarstte. Omdat we alles al gezien hadden, besloten we na een korte schuiilpauze maar weer de stad in te gaan. Omdat de volgende bus pas om half 7 vertrok, gingen we nog even de stad verkennen. GEWELDIGE SHOPPINGSTAD! Hoewel ik nog steeds niets begrijp van de franse kleding- en schoenmaten,hadden we het er zo naar ons zin dat we de tijd bijna vergaten. Uiteindelijk moesten we een sprintje door de regen trekken naar de bus en gingen we terug naar Freiburg. Lilli en ik hadden 's avonds no afgesproken om met Yilin en een Amerikaanse vriendin van haar te gaan stappen. gelukkig bleef dat bij een drankje en een dansje want ik was echt kapot.

Woensdag de 4e heb ik nog even treinkaartjes gekocht, en mn koffer vol met winterspullen en chocoladepaashazen voor thuis gepakt.

Donderdag de 5e om 08:00 precies stapte ik namelijk op de trein naar het land van de kou en de regen (vandaar die winterspullen :P) acht uur later stapte ik na een paar overstapjes in Mannheim en Düsseldorf weer uit de trein in Amsterdam, maar mijn allerliefste pappie me op kwam halen met de Boermobiel :) En dan ben je ineens weer in Nederland! dat was wel een flinke omschakeling... 's avonds toen ik bij Kimmie op huisbezoeking ging en ik met haar en Linda in gesprek raakte, merkte ik hoeveel moeite het me kostte om de goede Nederlandse woorden te vinden... en er wordt gezegd dat ik een heel er Duits accent had haha:P

Vrijdag was mn welverdiende uitrustdag, voor het paasweekend losbarstte. Gelukkig vielen mijn Zwitserse chocoladepaashazen wel in de smaak! Daarna volgde een week vol Vu-opdrachtjes, een bezoekje aan de bloedbank om mijn populaire bloed af te staan, een meeting hier en daar, Titanic-documentaires kijken, en Goede tijden slechte tijden inhalen haha ( je moet toch wat met je leven:P).

Zaterdag de 14e was het Eftelingdag!!! Ik ging blij als een kind onder begeleiding van zusje en mama langs de trollen en elfjes, kletste met de trollenkoning, en genoot van alle andere attracties. Het was niet zo druk, dus dat was extra mooi!

zondag stond me nog meer pret te wachten, want ik mocht weer op audientie in slot Van Der Lende samen met Joyce & Esther. Het was echt fijn om ze weer even te zien en te spreken. Op zo'n moment weet je weer wat je mist als je de pretstudent uithangt in het buitenland!

de week van de 16e was best hectisch, want iedereen wilde me snel nog even zien / spreken ( ik hen ook natuurlijk:P) .Dinsdagochtend was mijn meeting met de 176, die te laat was, maar me wel netjes naar de VU bracht, zoals afgesproken. Het voelde zooo raar om na dik elf maanden weer in het lelijkste gebouw van Amsterdam en omstreken rond te lopen, maar het was weer heerlijk vertrouwd om Mandy& Kirsten te zien en te spreken, en later ook Tessa & Ellen! Dat deed me echt goed en het was jammer om weer naar huis te gaan! Natuurlijk kon ik niet terug naar Freiburg zonder 's avonds Marit nog even te meeten bij Linda thuis, waar we een geintje uithaalden met studiebolletje Kim :P

woensdag besloot ik mijn treintickets om te boeken,zodat ik niet vrijdag, maar pas zondag terug zou gaan naar Freiburg. 's middags had ik met mijn twee schattige kleine zusjes een zussendag, die ontzettend gezellig was. Donderdag kwamen Dennis,Linda en Wanda nog voorbijhoppen om bij te kletsen OYEAH! :P

Vrijdag kon ik op controle bij de Tandendokter, waar ik gauw weer weg mocht, vanwege mijn perfecte (ahum) gebitje :P s middags pakte ik mn koffer vol met zomerspullen.

Zaterdag de 21e was de dag om langer voor in Nederland te blijven: de Birthdayparteyh van Joyce. Gezelligheid alom, met oude ( Saskia & Leonie) en nieuwe bekenden! In het Patronaat ging de party weiter :) Na deze erg geslaagde party viel ik uitgeput op bed, om er na een paar uurtjes alweer uit te rollen en naar Amsterdam te vertrekken, waar mijn Duitsland-express alweer klaarstond. Jammer! Weer acht uur,een halfurig bliksemslaapje, twee overstapjes en een douanecontrole ( "welke koffer is van u, mevrouw??) later, stond ik weer ik de Freiburgse manenschijn. trammetje naar Vauban, waar ik in het donker mijn koffer de zeven trappen op sleepte, op de tast mijn kamersleutel met de groeven in mijn jaszak vond en uiteindelijk op mijn inmiddels muffe kamer in slaap viel.

but not for looong! 7 uur ging mijn wekker alweer, want na een ontbijtje was het tijd voor het eerste college van het nieuwe semester: Zweeds. EN blijkbaar houdt de lerares ervan om studenten te martelen door al haar lessen al om 08:15 te laten beginnen en ze meteen in het diepe te gooien: ze verwachtte meteen Zweedse antwoorden op haar Zweedse vragen. Toch was het eeen heel leerzaam college; ik kan zelfs al een paar woordjes Zweeds! Na het college heb ik meteen de juiste boeken gekocht en heb ik met priscilla in de Mensa gegeten. Vervolgens konden we meteen door naar ons volgende college Sprachdynamik over dialecten en dialectologie :)

DInsdag de 24e had ik Literatuur( Goethe & Schiller) en Fins. Het Goethe & Schillercollege( speciaal voor erasmusstudenten)was alleen maar introductie,maar wordt volgens mij best leuk. Het college Fins was heel chaotisch; de docente was te laat, en vertelde vanalles door elkaar. En Fins is onbegrijpelijk! Maar hopelijk leer ik snel meer en kan ik toch nog wat begrijpen.

Woensdag had ik een college "Institutionelle Kommunikation" ja inderdaad, gesprekssoorten all over again, maar dan met een andere docente. Ik moet zeggen dat dat heel verfrissend werkt! Toch ben ik niet helemaal zeker of ikd at vak wel wil gaan volgen, omdat het bijna een letterlijke herhaling is van wat we op de VU hadden, het best wel veel tijd kost, en ik het vak niet HOEF te volgen... ik las trouwens op het semesterprogramma dat ene Professor Mazeland uit Groningen een voordracht komt houden.... hadden we niet ooit een boek voor gespreksanalyse dat door hem geschreven was? "savonds gaven de buren een megaparty,waar we even zijn geweest, maar het al snel voor gezien hielden. Toch konden we ook bij ons in de keuken meegenieten van de muziek, die me een groot deel van de nacht wakker hield.

Donderdag om 08:15 was er weer een mooi collegetje Zweeds. De docente is energiek en veeleisend, maar je leert er heel veel... Ik heb pas twee colleges gehad, en kan al kleine gesprekjes voeren.... maar misschien ligt dat ook aan de taal, die volgens mij niet heel moeilijk is... "s middags mocht ik met mijn vermoeide koppie een college "Deutschland & Europa" bijwonen, ook speciaal voor uitwisselingsstudenten. We hebben er veel over de verschillende landen en problemen gesproken, wat heeel erg interessant was!

vrijdag had ik eigenlijk nog een college medienlinguistik, maar ik vrees dat dat echt te veel wordt... ik was echt gesloopt, nog voor ik op moest staan. Bovendien weet ik dat ik aan het einde een 20 pagina's tellend werkstuk moet inleveren, maar ik heb waarschijnlijk helemaal geen tijd om dat ding te schrijven...daarom laat ik medienlinguistik en waarschijnlijk ook institutionelle Kommunikation vallen, omdat het interessante vakken zijn, maar veel teveel tijd in beslag nemen, zeker als ik daarnaast ook nog twee talen probeer te leren...

vandaag ben ik dus vooral verbrand en heb ik een weinig geleerd. En SC Freiburg heeft gewonnen van Köln! Morgen moet ik wat meer gaan leren haha:P afgelopen week was zo uitputtend dat er dus gelukkig niet veel tijd was om heimwee te hebben naar die gekke leuke mensen in Nederland. Volgende week zondag is mijn vuurdoop als reisleidster en maandag , op koniginnedag, willen we weer barbecueen. ik zal proberen vanaf nu weer iets korter en iets regelmatiger te schrijven haha!

xxx


  • 29 April 2012 - 10:02

    Kirsten:

    Haai,

    Leuk om te lezen weer :)
    Dat van die Mazeland kan wel kloppen ja, komt me ergens wel bekend voor :P Iemand uit Groningen kan vast goed Duits :)
    Lekker verbrand dus, haha! Succes met Fins en Zweeds, gaat je vast lukken! :D
    Heel veel plezier en succes verder met alles! Tot spreeks, xx

  • 29 April 2012 - 16:06

    Mandy:

    Leuk verhaal! Erg nice allemaal, maar wel druk zo te lezen:O Succes met Zweeds en Fins, erg leuk. En natuurlijk veel plezier met de BBQ morgen! In oranje t-shirts natuurlijk!

    xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Duitsland, Buggingen

wytske

Actief sinds 07 Okt. 2011
Verslag gelezen: 1768
Totaal aantal bezoekers 20485

Voorgaande reizen:

08 Oktober 2011 - 14 Augustus 2012

studeren in freiburg

Landen bezocht: