Weinachtsmarkt, schaatsen, Milano - Reisverslag uit Freiburg im Breisgau, Duitsland van wytske Boer - WaarBenJij.nu Weinachtsmarkt, schaatsen, Milano - Reisverslag uit Freiburg im Breisgau, Duitsland van wytske Boer - WaarBenJij.nu

Weinachtsmarkt, schaatsen, Milano

Door: wytskedeboer

Blijf op de hoogte en volg wytske

28 November 2011 | Duitsland, Freiburg im Breisgau

vorige week schreef ik nog dat ik in Frankrijk was geweest, deze week was ik in Italië! :P dat was gisteren, maar traditiegetrouw schrijf ik eerst over de hele afgelopen week, voor ik over mijn tripje naar Italië bericht....

Zondag was de gebruikelijke huiswerkdag; veel lezen dus... 's avonds wilde ik eigenlijk naar de Tatort-avond in de Menabar gaan, maar Milka smste me, dat zij en een paar anderen van plan waren te gaan schaatsen.We hadden afgesproken op het station, dus ging ik lekker op mijn fietsje richting station, omdat de trams neit zo vaak rijden op zondag. Vandaar met tram en bus op weg naar de ijshockeyhal; Milka en ik waren daar al eens geweest, dus wij wezen de weg. Zuhal en Laura hadden nog nooit geschaatst, maar ze deden het echt heel goed. toen weer terug met bus en tram, langs het station naar mijn kamertje terug. eenmaal daar mijn blonde manen in de spiegel bekijkend, besefte ik me dat mijn trouwe stalen ros nog op de Stühlingerbrug bij het station stond. OEPS!

Dus maandagochtend trammetje richting station, fiets opgehaald, en toen ging de unie wieder los. Phraseologie begint het echt het uni-hoogtepunt van de week te worden ( jammer dat het hoogtepunt al aan het begin van de week zit,dan is de rest relatief zo oninteressant haha!). Dit keer hadden we het over Kinegrammen: kort door de bocht zijn dat uitdrukkingen waarmee je een lichamelijke beweging noemt,en tegelijkertijd iets duidelijk maakt. ( bijvoorbeeld: "iemand haalt zijn schouders op"; hierbij beschrijf je iemand die zijn schouders ophaalt,maar meestal bedoel je daarmee te zeggen dat diegene iets niet weet) echt interessant! Vervolgens na een lunch in de mensa, een verfrissend ( ahum) college literatuur. Dit keer hadden we het over Bertold Brechts "Leben des Gallilei". We hebben gepraat over het Italië in de tijd van Gallilei ( helaas op een kinderachtige manier)

dinsdag hadden we Kompetenzerweiterungskurs. Na de thema's moderne Kunst, literatuur,en reclame was deze week het thema "tijd" aan de orde. De discussies gingen over tijdplanning en wachten. Daarna moesten we natuurlijk even stoom afblazen op de kerstmarkt :P eenmaal aan de Glühwein en later op Facebook smeedden we plannen om de volgende Kompetenzerweiterungskurs te boycotten en in plaats daarvan naar de kerstmarkt te gaan.

Natuurlijk gingen we woensdag ondanks alle boycottplannen braaf naar onze kompetenzerweiterungskurs. We bespraken dit keer de verleden tijd van werkwoorden en geschiedenis. Termen als "verdrag van Rome", "begin van de Franse revolutie", "Berlijnse muur wordt gebouwd", "ijzeren gordijn valt", "Duitse troepen vallen Polen binnen" met bijbehorende jaartallen vlogen ons weer om de oren haha. Na dit dieptepunt van de week ben ik maar weer even naar de kerstmarkt geweest, heb wat huisgewerkt en Irish gepubd.

donderdag moest ik alweer een paar knopen aan mijn jas zetten... Daarna naar de Uni gefietst: tijd voor het zwaartepunt van de week; Historische Linguistik. Ik heb vorige week al lekker geklaagd over hoe moeilijk het wel niet was: deze week was het nog moeilijker; het ging over klankverschuivingen van het oerindogermanisch tot het hedendaagse Duits. Naast de overvloed aan Duitse termen,werden we dit keer ook overspoeld met ons geliefde phonetische schrift, waarmee klanken werden beschreven, die soms niet eens meer bestaan. Dan is het nogal lastig om je er iets bij voor te stellen. Maar het gedeelte dat ik heb begrepen, is echt heel erg interessant! we kregen onze eerste opdracht mee, die we voor een cijfer, maar gelukkig in groepen mogen maken.

Vrijdag de badkamer gepoetst, want volgens het Putzplan was het mijn week :S Vervolgens ook maar even het vuilnis weggebracht, de was in de machine gegooid, en mijn kamer min of meer ongeveer een beetje opgeruimd. Daarna heb ik weer wat gelezen, ben ik de stad in gegaan om treintickets voor mijn Kerst-Heimreise te kopen en 's avonds ging ik met Andreea naar de bios: König der Löwen in 3D. Hakuna Matata! Wat een geweldige film!! Alleen Simba is in het Nederlands wel leuker hoor.

Vrijagnacht gaf de wohngemeinschaft naast ons een giga-WG-Party, heb niet echt veel geslapen, en ik mocht om vier uur mijn bedje weer uit, want er was een studitour naar Milaan ( lees: zes uur bussen heen, zes uur stadwandelen, zes uur bussen terug). HEt was uitputtend, maar wel leuk. Hoewel ik moet zeggen dat de stad me een beetje tegenviel ( op een paar enorme toeristische trekpleisters na wekt de stad een beetje een verwaarloosde indruk), werkte het weer heerlijk mee met veel zon, wat de mensen nog vrolijker maakte dan anders :P We kregen een rondleiding langs het kasteel, door een winkelstraat, langs musea, we hebben door, langs en op de dom gelopen en een toer gemaakt door een peperduur winkelcentrum. Natuurlijk hebben we ook nog even genoten van echt lekkere Italiaanse capuccino in een café waar het personeel alleen italiaans sprak. Nou wou het toeval dat wij als groepje Pools, Roemeens, Grieks, Zweeds, Duits en Nederlands spreken, maar geen Italiaans. Met een paar woordjes Italiaans ( "il conto", dat ik dankzij Wanda nog herinner van Rome in de 5e haha) en wat handen en voeten, kregen we uiteindelijk toch wat we wilden. Eenmaal terug in mijn kamertje was ik echt capotto; nu nog steeds trouwens haha... Vandaag weer gehuiswerkt en ik ben nar de Tatort-avond geweest in de Mensabar. Telkens als er een nieuwe uitzending is van Tatort ( die Krimiserie op tv), staat in een aantal kroegen de tv aan, zodat je de uitzending lvie kan zien. In de Mensabar is er ook gratis soep :) de aflevering van vandaag was ongelooflijk voorspelbaar, maar wel leuk. Tijdens tatort was er een extra nieuwsbericht over Stuttgart 21: Men wil bij Stuttgart een perperduur megamodern treinstation bouwen ( Stuttgart 21) ; alle plannen waren goedgekeurd, er was veel protest vanuit heel Duitsland, maar toch werd met de bouw begonnen, toen kwamen er verkiezingen,nieuw gemeente- en Bundeslandbestuur, vanuit de politiek kwamen er steeds meer stemmen om het project af te blazen, gister was er een referendum onder de burgers en vandaag bleek dat 58,8% van de burgers het project toch wil ( je zou je kunnen afvragen of ze überhaupt een keus hebben: met de bouw is al begonnen, als het project nu wordt afgeblazen, ziet men sowieso niks van zijn geld terug.

Haha als ik deze blog zo teruglees, lijkt het net alsof mijn colleges aan de Uni niet echt goed bevallen; dat valt best mee. Alleen vooral bij literatuur en de kompetenzerweiterungskurs worden internationale studenten behandeld alsof ze niks begrijpen,terwijl 95%van de buitenlandse studenten prima Duits verstaat, en ook inhoudelijk prima antworoden kan geven. Dat we dan toch zo kinderachtig worden benaderd irriteert gewoon af en toe... inhoudelijk zijn de colleges echt boeiend! Deze week was heel leuk, maar slopend: komende week moet ik misschien ietsiepietsie rustiger aan doen... :)

Liebe Grüße uit het nog altijd zonnige, maar af en toe ook mistige Freiburg,

Wytske

  • 28 November 2011 - 08:37

    Mandy:

    Leuk leuk leuk! Vooral die kerstmarkt, wauwie :D Alvast lekker in de kerststemming komen!

    Geniet ervan Wyts! :)

    Xx Mandy

  • 28 November 2011 - 09:15

    Kirsten:

    Die Cappuccino en Milaan zien er leuk uit! Ook de Weihnachtsmarkt is niet verkeerd lijkt me ±' Toetsenbord doet raar ±P
    Geniet ervan!

    Xx

  • 04 December 2011 - 16:03

    Marja:

    Hai Wytske, na een bezoek aan je ouders vanmorgen even je verhaal gelezen. Je vader had overigens de 10 km. vanmorgen in iets minder dan 52 min. gelopen, knap he? Ik doe het hem niet na. Ik ga vanaf nu iedere zondag lezen, want je beleeft aardig wat, vooral internationaal gezien. Je schrijft leuk, dus het is boeiend om te lezen. Geniet ervan! HG Marja de Boer

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Duitsland, Freiburg im Breisgau

wytske

Actief sinds 07 Okt. 2011
Verslag gelezen: 355
Totaal aantal bezoekers 20516

Voorgaande reizen:

08 Oktober 2011 - 14 Augustus 2012

studeren in freiburg

Landen bezocht: