tijdreistijd! - Reisverslag uit Freiburg im Breisgau, Duitsland van wytske Boer - WaarBenJij.nu tijdreistijd! - Reisverslag uit Freiburg im Breisgau, Duitsland van wytske Boer - WaarBenJij.nu

tijdreistijd!

Door: wytskedeboer

Blijf op de hoogte en volg wytske

12 December 2011 | Duitsland, Freiburg im Breisgau

drukdrukdruk met van alles en nog wat omdat de kerstvakantie eraan komt.... dus hier een kort blogje over mijn belevenissen deze week...

Maandag begon spannend: na mijn maandagse boodschappen zat ik om 12 uur in de klas voor Phraseologie. Anna uit Rusland had haar presentatie, en ze was stinkzenuwachtig... en daar werd ik weer zenuwachtig van haha. Maar gelukkig ging alles goed en hadden we een rustig vervolg van het college over metonymische versus metaforische uitdrukkingen... Er is een verschil tussen de twee maar, dat is erg gecompliceerd... Toen hadden we nota bene op Sinterklaasdag 5 december een discussie over uitdrukkingen die te maken hebben met kerst ( groene vs. witte kerst, "noch an den Weihnachtsmann glauben" enzovoorts enzovoorts. Leuk, maar het voelde toch een beetje vreemd om op 5 december over de kerstman te praten in plaats van over mijn grote vrind, de Sint. Na het college hebbik gegeten in de mensa,huiswerk gemaakt in de bieb, en werd het tijd voor literatuur! Bertolt Brecht, zijn episch theater en zijn theaterstuk over Gallilei kwamen voorbij, daarna mochten we een scène uit het stuk waarin gallilei zijn ideeën over het heelal verdedigt, herschrijven van episch theater naar aristotelisch theaater ( beide vormen van theater hebben andere kenmerken). DIt was een van de beste opdrachten ooit! De docente zei dat we creatief moesten zijn.... Marjukka en ik waren misschien iets TE creatief... We eindigden met kleine monniken die steeds groter werden, op elkaars schouders gingen staan, zo de sterren van dichtbij konden bekijken en met eigen ogen konden zien hoe het heelal in elkaar zat haha...

dinsdag heb ik een beetje geleerd in de bieb, en 's middags was het tijd voor ons favoriete college; de kompetenzerweiterungskurs... Vorige week was aardig interessant toen we het over de weimarer Republik hadden... nu wsa eht doodsaai, omdat we lekker grammaticale ofeningen gingen doen... olé! Gelukkig konden we 's avonds wat stoom afblazen, want we hadden 's avonds afgesproken met Isabel en Tess in het unicafé... lekker heiße Schoki gedronken!! dat maakte de dag weer goed! woensdag was the same story@ uni, met als afsluiter van de dag karaoke in de irish pub.

donderdag was een different story...gestofzuigd, om 13 uur hadden we afgesproken om het de groepsopdracht voor historische linguistik verder te maken... HEt was lastig, maar na twee uur warne we al een heel stuk verder... aanstaande donderdag moet het af zijn, eens zien of dat gaat lukken... om 15 uur waren we het zat, hebben we wat wanhopige zelfportretten gemaakt met de standbeelden die in de hal van de uni staan, en hebben we wat door de stad geslenterd. om 16 uur hadden we college historische linguistik; dit keer in een andere zaal dan normaal. Het was een zaal,met houten collegebanken- en tafels, ramen die niet meer open konden, krijtborden die niemand meer omhoog of omlaag kon schuiven. Maar onder het genot van droge sponzen die over hekrijtbord schoven, krakende stoelen en de stem vand e docent die door de ruimte met het veel te hoge plafond galmde hebben we wel ons eerste zonder al te veel moeite begrijpelijke college Historische Linguistik gehad!!!we waren errug happy ( vooral toen het weer afgelopen was haha!) Vrijddag heb ich het afval weggebracht, mijn beddengoed gewassen het NRC gelezen ( lang leven hett internet!) en ben ik nog even in de bibliotheek geweest om informatie te zoeken voor mijn presentatie op de 19e. Die presentatie voor Literatuur moet gaan over een mij totaal onbekend hoorspel van een totaal onbekende auteur haha, du goede research is noodzakelijk :P

EINDE

nu gaan we verder met een aflevering van de Wytske's weekendavonturen in Freiburg en ver daarbuiten...

Zaterdag stond eer tripje naar Colmar op het programma. Colmar is een stad die bekendstaat om haar kerstmarkten. begaven wij ( Isabel, Zuhal, Milena,Tess, Milka, Karoliina, Laura,Isabels Engelse vriendin Stella et moi) per trein naar Breisach, aan de grens met Frankrijk. van daaruit namen we een stampvolle bus naar VColmaar, waar we na twee uur aankwamen. Het was regenachtig,druk en koud, maar gelukkig waren de Croque monsieurs en de Glühwein warm. Colmar is een mooie stad, maar warschijnlijk is de stad mooier zonder de kerstmarkten. We hadden een leuke dag, maar ik vond de kerstmarkten niet echt bijzonder. Misschien komt dat ook door de kerstmarkt-overload die ik de laatste weken heb gezien... eerst is het, leuk, maar langzaamaan word je doof voor de jinglebells,blind voor de glinsterende lichtjes en zie je alleen nog maar de door toeristen overspoelde stad vol blokhutjes waarin ze kerstprullen verkopen. Maar zolang je in goed gezelschap verkeert, maakt dat niet zoveel uit. Volgende week een tripje naar Heidelberg; onderdeel van de studitour is ook weer een bezoekje aan de kerstmarkt; hopelijk is die beter haha.

aan het eind van de dag moesten we terug naar Freiburg... dat werd een hele wereldreis... Eerst wachtten we een uur op de bus richting Breisach.Om warm te blijven leerden we we elkaar onszelf voor te stellen in verschillende talen ( minun nimeni on Wytske = Fins)en zongen we de Marseillaise. Net toen we overwogen straatartiesten te worden, kwam de bus. Helaas was die al vol. De volgende bus kwam pas weer na twee uur, maar we besloten daar niet e wachten en naar eht treinstation te gaan. Maar het treinstation was neit zo gemakkelijk te vinden. We raakten verdwaald in Colmar, tot ik de dag redde en in mijn beste Frans aan iemand de weg naar eht station vroeg haha. Op eht station aangekomen, pakten we een trein naar Mullhouse, omdat we dachten dat dat dicht bij de grens met Duitsland lag en we vandaar dus gauw naar Freiburg konden gaan. Maar eenmaal in Mullhouse bleek dat we alleen maar verder vband e grens waren ( we hadden Mullhouse verwisseld met Mullheim, dat wél icht bijd e grens ligt :P) Dus we waren in Mullhouse, gingen daar uit de trein, vroegen een conducteur op het perron heo we het snelste naar Freiburg konden komen. Hij zei dat we dan dezelfde trein ( die waar we zojuist uit waren gekomen) moesten nemen naar Basel, en vandaar eent rein konden nemen naar Freiburg. Alors, wij de trein weer ingesprongen vlak voordat die vertrok. Eenmaal in de trein beseften we ons dat we onderweg waren naar Zwitserland, waar onze treinkaartjes niet geldig waren. Dus vooral het laatse kwartier vanaf de Franze grens naar Basel hebben we niet echt op ons gemak in de trein gezeten. In Basel moesten we dus nieuwe treinkaartjes kopen ( in zwitserse Franken, maar gelukkig konden we ook gewoon per pinpas betalen, zodat we geen geld hoefden te wisselen). Daarna rennen voor ons leven naar perron 2, waar in 5 minuten onze trein zou vertrekken. Trein gehaald, maar op het volgende station moesten we er weer uit, want we moesten overstappen in vier minuten. Weer rennen, maar toen zaten we eindelijk in de juiste trein met de juiste tickets. Kortom: drie uur en een heleboel stress later waren we weer in Freiburg. Maar alsnog waren we sneller terug dan wanneer we op de volgende bus zouden hebben gewacht haha.

Vandaag heb ik weer wat huiswerk gemaakt. om zes uur hadden we afgesproken wat te gaan drinken in het unicafé. Van daaruit zijn we doorgegaan naar de Unikirche, waar om zeven uur de mis begon. In de kerk zong een koor, waarin ook Isabel en Laura zongen. Het koor was goed en de mis was ook niet slecht.Er waren ook dansers uit aGuatemala die hun eigen rituele dans opvoerden. Zuhal uit Turkije kwam dolenthousiast de kerk uit, want dit was de eerste katholieke mis in haar leven. Na de mis hebben we pizza en tiramisu gegeten als diner. en nu is het alweer allang bedtijd geweest, en is deze blog toch veel langer geworden dan de bedoeling was. Sorry dat ik nog steeds geen foto's heb geplaatst, zodra ik wat meer tijd heb, komen ze hier te staan. Zoals je kunt lezen reis ik veel, maar tijdreizen kan ik nog steeds niet:P

toedeloe, ik ga naar bedje toe!

Wytske

• 12 December 2011 - 08:52

Mandy:

Super weer allemaal! Ik ben ook in Colmar geweest afgelopen zomer. Ik vond die huisjes echt zo mooi! =)
    Haha, dat klinkt inderdaad als een helse terugreis :P
    Balen trouwens dat je studievertraging oploopt... :S

Veel plezier weer!

xx

• 12 December 2011 - 08:56

Kirsten:

Echt weer een superleuk verhaal om te lezen, Wytske. Je hebt het echt naar je zin; das mooi! :)
    Nou, veel succes en plezier verder!
    Tijdreisze, haha ;)

Xx

• 12 December 2011 - 20:10

Wytske :

COlmar is inderdaad errug schattig Mandy! was je daar met Wilco?

balen van die studievertraging inderdaad,maar ik ben nu aan het bekijken wat mijn mogelijkheden zijn om nog een semester hier te blijven... als ik toch al een semestervertraging oploop,kan ik net zo goed nog een semester hier blijven toch? hebben jullie al lekker vrij nu?

• 12 December 2011 - 20:43

Marijke:

Hey wytske hier weer een reaktie uit het Santpoortse. Aan het eind van deze stage kan je volgens mij door voor journalist. Ik vind dat je erg gevat schrijft. Leuk gewoon. Wat een reis vanuit Colmar zeg. Hier zijn nu ook allerlei kerstmarkten, waaronder in Santpoort. Het was druk en een erg hoog knutselgehalte, nou dan weet je het wel. Viel dus tegen. Geniet ze nog en ik kijk uit naar je volgende blog. Ook groeten van de mannen. Dagggggggggggg