IJskoude deadlines, oren en vingers - Reisverslag uit Freiburg im Breisgau, Duitsland van wytske Boer - WaarBenJij.nu IJskoude deadlines, oren en vingers - Reisverslag uit Freiburg im Breisgau, Duitsland van wytske Boer - WaarBenJij.nu

IJskoude deadlines, oren en vingers

Door: wytskedeboer

Blijf op de hoogte en volg wytske

19 December 2011 | Duitsland, Freiburg im Breisgau

Het kwik daalt hier opeens erg snel; net als het aantal internationale studenten dat nog in Freiburg is in deze laatste week voor kerst. Wat wel stijgt, zijn de werkstukdeadline- en presentatiestress en de drukte op de kerstmarkten, die zo te horen een stuk beter zijn dan die in Nederland. Ohja, de hoeveelheid sneeuw hier in de omgeving stijgt ook; in de stad hebben we helaas alleen nog natte sneeuw gehad...:(

ik zal maar weer beginnen met vertellen over maandag... Phraseologie was weer ge-nie-ten! Thema van het college was de structuur van spreekwoorden in verschillende talen. Zo hebben de meester culturen het spreekwoord "men moet het ijzer smeden zolang het heet is" maar in culturen die geen ijzer kennen hebben ze dat spreekwoord niet. IN die culturen hebben ze vaak wel een spreekwoord dat hetzelfde gestructureerd is en hetzelfde betekent. Cool heh? Literatuur des 20. Jahrhunderts was dit keer ook wel te doen. we hebben wat gediscussieerd over verschillende tekstjes.

Dinsdag was boodschappendag... na wat inkopen richting uni, huiswerk voor Historische Linguistik afgemaakt in de bieb, en toen kompetenzerweiterungskurs. Onze o zo creatieve docente had een nieuw thema uitgezocht: reizen... Gesproken over reizen,vakanties, treinen,vliegtuigen en alles eromheen... Bovendien werd ons gevraagd een thema op te geven voor onze presentaties die we na de kerstvakanties gaan geven. Het thema voor deze presentatie mogen we zelf verzinnen en moeten we uiterlijk aantstaande woensdag doorgeven.ik ben er nog niet helemaal over uit welk thema ik ga kiezen... 's avonds hadden Laura en Isabel een pre-kerst etentje georganiseerd met pizza, Kebab, zelfgemaakte heiße Schoki en ene hoop koekjes. We hebben veel gelachen en gekletst; het was enorm gezellig! Ik was nog nooit in Stühlinger( de wijk waar Isabel en Laura wonen) geweest; het is aan de andere kant van het station. Gezellige wijk, maar er gaat niks boven Vauban!

woensdag zat ik als een idioot aan mijn huiswerk voor Historische Linguistik. tot 14 uur, want toen mochten we weer lekker aan de kompetenzerweiterung! Dit keer deden we alleen maar grammatica-oefeningen ; nodig, maar erg droge stof. neit zo'n succes dus. Toen naar huis, tosti gemaakt, en verder an het huiswerk voor Historische Linguistik, terwijl we ondertussen via Facebook met elkaar overlegden hoe we de vragen en opdrachten het beste konden oplossen.

Donderdag was D-day voor historische Linguistik: deadline numero uno, en de grootszte ne belangrijkste van allemaal. "s morgens heb ik nog even in mijn schoonste handschrift alles overzichtelijk op papier gezet( ja HANDschrift, want de docent accepteert geen getypte versies!). vier a4tjes verder, was het eindelijk af en kon ik verder met mijn volgende deadline: mijn presentatie Literatur des 20. Jahrhunderts, van maandag ( morgen dus). IK moet mijn presentatie houden over een auteur van ene hoorspel. Van zowel auteur als hoorspel heb ik nog nooit gehoord. Vorige week had ik aql wat research gedaan, dus nu hoefde ik alleen nog de informatie uit het literatuurlexikon overzichtelijk en in eigen woorden op papier te zetten. KLokslag 16 uur was ik klaar om richting historische Linguistik te gaan. Trap op, trap af richting het oude deel van de uni. Daar hadden we les in een lokaal, waar de bouvakkers nog niet helemaal klaar waren met verbouwen. Het gevolg; college in het kerstachtige licht van een paar peertjes die vanuit het plafond naar beneden hingen. Best gezellig eigenlijk. Na het inleveren van het huiswerk een heel college over grammaticalisering door de taalgeschiedenis heen. Ingewikkeld, maar erg interessant.



vrijdag was wasdag. Ook vond ik het eens ttijd om mijn kamer een flinke schoonmaakbeurt te geven. Dat was namelijk erg hard nodig haha:P Toen mijn kamer weer bijna blinkend schoon was, kon ik eindelijk even zitten en de handout voor mijn presentatie in elkaar flansen. 's avonds ging ik nog even richting irish pub .Isabel, laura, en Rachael waren er ook :) Isabel weas compleet gerstresst omdat haar vriend uit Engeland dit weekend over zou komen maar vanwege storm, ijzel en natte sneeuw was zijn vlucht richting Basel vertraagd. het vliegtuig had om half 9 moeten vertrekken; om half 10 was het nog steeds neit weg. Hret probleem was, dat de laatste bus vanuit Basel richting Freiburg om 11 uur uit basel vertrekt en de eerstvolgende reismogelijkheid richting Freiburg pas om vijf uur de volgende ochtend zou zijn. Dus de grote vraag was; red hij de laatste bus wel, of redt hij het net niet? Toen ik om 11 uur wegging u8it de pub was er nog steeds geen duidelijkheid...

zaterdag wekte mijn wekker me al om 6 uur. Na een vlug ontbijt sprong ik op mijn fietsje richting Hauptbahnhof. Daar kwam ik met bevroren neus,oren en vingers aan en kon meteen vanuit de natte sneeuw de warme bus in. De bus bracht ons op Studitour naar Heidelberg! van de heenweg hebben Rachael en ik niet veel vsan gezien, want we lagen twee uur slaap in te halen. De bus bracht ons naar het Heidelberger Schloss op de berg, vanwaAar je een prachtig uitzicht hebt over dfe barokke stad aan de Neckar. We vergingen van de kou, maar genoten van het uitzicht en kasteel(ruÏnes). Om warm te worden bezochten we een apotheekmuseum,dat ook in het kasteel was. Na het kasteel bezochten we de oude universiteit, de aula, de oude studentengevangenis en de oude brug. na al das ouds was het wel tijd voor wat nieuws, dus kochten we een nieuw broodje braadworst en een nieuwekop Heiße schoki. Verder hebben we d ehele dag op de kerstmarkt doorgebracht enebben we een Adventskalender gekocht met 50%korting. TIme flies when you're having fun; net toen Rachael en ik onze beker Glühwein leeg hadden, was het half vijf: tijd om weer terug te gaan naar Freiburg, waar we om 19 uur terugwaren. Toen hebben we wat gegeten, ben ik naar huis gegaan, heb gedoucht, omgekleed en pakte ik een trammetje naar Zuhal. Die orgsaniseerde een predrinkparty bij haar thuis. Daar was ook de vriend van ISabel, die op tijd was gekomen voor de laatste Basel-Freiburgbus! Om half 1 gignen we richting agar; een discotheek ind e stad. Het was erg Bobs-achtig en erg leuk! Hoewel discotheken nooit mijn favoriete places-to-be zullen worden, was het een geslaagde nacht! TOch was ik ook erg blij toen ik vanochtend om half vijf mijn bedje weer in kon duiken! Vandaag eslapen tot twaalf uur, huiswerk gemaakt, uit mijn raam naar het vallen van de ( natte) sneeuw gestaard. Om 20 uur nam ik samen metmijn huisgenootjes Johanna en Bin Hu de tram, want we zouden samen met SAbrina iets gaan eten in de stad ter ere van Kerstmis. We gingen naar "der Walfisch". Het is een beetje een alternatieve tent, maar hedt eten was goedkoop, heerlijk en de porties enorm! NU mijn maagje vol is, en deze blog ook, kan ik lekker gaan pitten, want morgen is D-day 2; presentatie-dag!
trouwens, bereid je maar voor, want in vijf daen ben ik tijdelijk back in Holland hoor!

(K) Wytske






  • 19 December 2011 - 06:46

    Kim:

    Jeehhh ik kan niet wachten tot je er bent:) ik lees trouwens dat je je tosti-apparaat mee hebt, cooooolll:p

  • 19 December 2011 - 08:55

    Mandy:

    Nice weer hoor :D
    Hoe lang blijf je in Nederland? Misschien kunnen we iets leuks gaan doen met Kirsten ofzo!

    xx

  • 19 December 2011 - 12:17

    Kirsten:

    Beschouw Mandy's reactie maar als ongelezen, want ik wil helemaal niks leuks met je doen, hahahahahahaha :P
    Nee, grapje! Ik zou het superleuk vinden! Maar wel op voorwaarde dat we overspoeld worden met Freiburg-souvenirs, dat je gaat koken uit ons Hollandse kookboek (als eens gedaan? :P) en dat we Duits kwartet gaan spelen (wederom: al gedaan? ;))
    Haha! Leuke blog weer.. Misschien een suggestie voor onderwerp: de Aldi en de Lidl (heb ik het een keer over gedaan voor Duits2, of moet het een hoogstaand onderwerp zijn?)

    Xx, laat maar weten! Ik hoor het! Veel plezier en succes met de laatste loodjes! We spreken elkaar!

  • 19 December 2011 - 14:00

    Wytske:

    Gekookt uit het kookboek heb ik nog niet, en Duits kwartet spelen met Duitsers is saai haha...

    @ Mandy & Kirsten:
    keer afspreken klinkt goed, ik moet even kijken hoe ik iedereen in de twee weken inplan dat ik NL ben, maar dat moet wel lukken, gok ik zo.. ik ga nu nog ff gauw een uurtje presentatie voorbereiden, ik kom er later op terug.. tot spreeks!

    @ Kim: ik kan ook niet wachten om Nederlands marktplaatswonder weer te zien haha :P

  • 20 December 2011 - 07:07

    Maaike :p:

    Leuke blog (l)(l)(l)(l)(l)(l)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Duitsland, Freiburg im Breisgau

wytske

Actief sinds 07 Okt. 2011
Verslag gelezen: 305
Totaal aantal bezoekers 20521

Voorgaande reizen:

08 Oktober 2011 - 14 Augustus 2012

studeren in freiburg

Landen bezocht: