Kontkoud! brrrrrr - Reisverslag uit Freiburg im Breisgau, Duitsland van wytske Boer - WaarBenJij.nu Kontkoud! brrrrrr - Reisverslag uit Freiburg im Breisgau, Duitsland van wytske Boer - WaarBenJij.nu

Kontkoud! brrrrrr

Door: wytskedeboer

Blijf op de hoogte en volg wytske

04 Februari 2012 | Duitsland, Freiburg im Breisgau

bonsjoer!

hier weer een bericht uit een van de weinige Europese steden waar nog geen sneeuw ligt: Friburgo!! Dat er geen sneeuw ligt betekent niet dat het niet koud is.. Ze hebben zelfs een mooi woord voor dit soort kou; het is Arschkalt ( Kontkoud). Met temperatuurtjes tussen -18 's nachts en -6 overdag WIL je gewoon liever je lekkere warme bedje niet uitkomen. Maar helaas moet je toch, because life goes on..

zondag was het nog niet zo moeilijk om uit bed te komen; hoewel ik weer probeerde te leren/lezen ( BORING), was er 's avonds weer Tatort- avond in de Mensabar. Geloof me; daarvoor wil je best je bed uit komen! Gezellige mensen; het nieuws van acht uur nog even meepikken op grootbeeld, en dan twee uur lang een ( min of meer) spannende krimi kijken, met gratis een kom warme soep halverwege en de prijsuitreiking van de moordquiz achteraf.( halverwege de uitzending kan je op een papiertje invullen wie volens jou de moordenaar is; onder de goede inzenders wordt mensa-tegoed verloot. geslaagde avond, maar helaas niet het mensa-tegoeed gewonnen :(

maandag was het veel lastiger om uit bed te komen. Omdat het koud was, maar ook omdat het maandag was. Dat je je bed uitkomt voor een geweldig vak als phraseologie helpt daar helaas niks tegen. Dit keer was ook wel een iets minder interessant college Phraseologie; hoe vaste woordverbindingen worden weergegeven in het woordenboek en hoe woordenboeken kunnen worden geoptimaliseerd wat vaste woordverbindingen betreft.. Leuk om te weten, maar nog leuker om te vergeten... :P Daarna heb ik weer met Milena en Isabel in de mensa gegeten. grappig dat we elkaar elke keer weer treffen zonder dat we hebben afgesproken haha :P Vervolgens deed ik het het vaste rondje bieb, Rechenzentrum ( waar decomputers staan) en Literatur des 20 Jahrhunderts... Bij Literatur des 20. Jahrhunderts hadden we het dit keer over de roman "der Vorleser" van Bernard Schlink. Het was voor mij alweer de derde keer dat ik het boek had gelezen, dus ik had verwacht dat het een naarbuitennaardenattesneeuwkijkcollege zou worden, maar dat viel best mee. De docente behandelde namelijk best interessante literaire kenmerken van het boek.Jammer genoeg hebben we het niet over de verfilming gehad :( dat had ik wel interessant gevonden.Wat ik ook wel interessant vond, was de Zypresse die ik op de keukentafel vond. De Zypresse is een lokaal krantje, en die lag dus open op onze keukentafel. Dus ik spiekte even tussen de advertenties of er nog kamers te huur werden aangeboden. Nou en of! Alleen lagen de prijzen een heel groot beetje boven mijn budget. Helaas Pindakaas!

Dinsdagochtend de zoektocht naar een kamer via internet voortgezet, op wat advertenties gereageerd, en met Kamilla en Gustaf in de mensa gegeten. Vervolgens kon ik met een volle maag naar meneer Eckelt van het International Office om me in te schrijven voor het tweede semester ( hier moet je je elk semester opnieuw inschrijven, zodat ik nog tot en met eind juli van het heerlijke Freiburger (studenten)leven kan genieten :). Ik had alles in orde voor de inschrijving, vroeg die man om een bewijs van verzekering nodig heeft ( dat had ik vorig semester ook al ingeleverd GRRR)dus dat iss het enige dat ik voor mijn uni-inschrijving nog moet regelen .Me = Happyhappyhappy!!!!!:P Maar de euphorie was van korte duur, want het was alweer 16 uur ( en dat rijmt!); Kompetenzerweiterungskurs. De presentaties waren op, dus hebben we weer saaie grammatica-oefeningen gedaan, en woensdag nog wat meer. Woensdag vervolgde ik ook mijn zoektocht naar een kamer, maar de situatie lijkt hier bijna net zo hopeloos als in Amsterdam :S Uit frustratie ben ik toen maar de stad in gegaan en heb een verjaardagskadootje voor Esther gescoord. WOensdagavond ging ik nog even met Laura mee naar de Karaoke in de Irish Pub :)

Donderdag was het weer zo droog en koud, dat mijn haar statisch werd en alle kanten op ging staan behalve de goede... De enige remedie tegen statisch haar is bij mij een plens water eroverheen gooien. Alleen had ik vlak daarna afgesproken met Zuhal, Isabel, Milka en Karoliina in de mensa Ik ging dus naar buiten met nat haar, wat ik beter niet had kunnen doen. binnen de 10 minuten die ik op de tram stond te wachten waren mijn haarpunten stijfbevroren... Oeps! In de mensa klaagde ook Zuhal over de kou; ze kwam enty terug uuit Turkije, waar ze bij haar familie was geweest. In Turkije was het niet veel warmer dan hier, maar toch was het behoorlijk wennen voor haar.Na de lunch heb ik Esthers verjaardagspakketje naar het postkantoor gebracht, waar een aardige meneer me hielp met het invullen van de etikketten en en het kado in een doos stopte. Nu maar hopen dat zijn collega's van DHL het pakketje op tijd bezorgen.... Van het postkantoor kon ik meteen door naar de collegezaal waar ik nog maar net op tijd was voor histerische Linguistik. Wat de docent vertelde was een voortzetting van zijn ingewikkelde verhaal van vorige week, maar dit deel was iets begrijpelijker haha!

Gisteren heb ik me verscholen ik mijn warme bedje met mijn studieboeken en mijn laptop, zodat ik me dood kon lachen over de sneeuwchaos in Nederland, waarover ik las op internet Sorry voor iedereen die er last van had, maar het beste vermaak is leedvermaak! Gisteravond had ik met een paar rechtenstudenten en Julia & Kamilla afgesproken in een kroegje Daar hebben we gezellig gekletst. Toen we de tram naar huis wilden nemen, bleek die net te zijn vertrokken, en de volgende kwam pas een half uur later. We hebben 10 minuten buiten in de kou gewacht, maar al snel werd duidelijk dat we dat wachten niet lang meer uit zouden houden. Daarom gingen we weer terug de kroeg in,hebben we nog maar een drankje gedaan,en hebben we onze konten opgewarmd tot de volgende tram kwam.

Vandaag heb ik me toch maar naar buiten gewaagd voor wat boodschappen, en om een wasje te draaien. De rest van de dag lag ik, zoals nu onder de warme dekens, niet van plan eronder vandaan te komen als het niet per se nodig is. Ik kreeg vandaag trouwens een berichtje van een man van het "Studentenwerk". ALs ik zonder betaling een paar studiereizen van de international club help organiseren en begeleiden, gaat de international club proberen te regelen dat ik mijn kamer kan houden KLinkt als een goede deal, toch? Dinsdag hoor ik als het goed is meer, maar het zou heel mooi zijn als ik op deze manier toch in mijn kamer kan blijven :)Wordt vervolgd....


  • 05 Februari 2012 - 10:47

    Kirsten:

    Haai,

    Zozo, tegenwoordig hysterische Linguistik in plaats van historische, klinkt leuk ;) Haha!
    Verder is het hier inderdaad koud en ik moest vrijdagmiddag reizen (naar Waalwijk), maar hebben ergens geluk gehad, jeej :) Nou hopen of we vanavond nog terug komen naar Amsterdam :P We gaan het meemaken..
    Nou, dat klinkt als een goede deal ja! Hoop dat het lukt :)
    Heel veel plezier en succes verder, xx!

  • 09 Februari 2012 - 12:11

    Mandy:

    Wauw, zou super zijn als je toch in je kamer kon blijven! En, heb je inderdaad dinsdag meer informatie gekregen?
    Heb je trouwens al kunnen schaatsen daar? Wij wel :)

    Veel plezier!

    xx

  • 09 Februari 2012 - 14:02

    Wytske:

    hallo, vaste lezeressen!

    @Kirsten; het is inderdaad hysteriche Linguistik geworden ja... telkens als we denken er iets van te snappen, snappen we het niet meer...

    @Mandy; het is een heel lang verhaal geworden, waarover ik uiteraard in mijn volgende blog uitgebreid zal schrijven, maar ik akn toch in mijn eigen kamer blijven, dankzij herr Hermle van de International club van het Studentenwerk Freiburg! Ik ben die man eeuwig dankbaar!!! Schaatsen op natuurijs kan vast wel, maar niet hier in de stad... ben nog niet de stad uitgegaan omdat het tentamenweek is.. geniet nog maar even van het ijs, want voor je het weet, is het weer weg..

    (K) Wytske

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Duitsland, Freiburg im Breisgau

wytske

Actief sinds 07 Okt. 2011
Verslag gelezen: 316
Totaal aantal bezoekers 20516

Voorgaande reizen:

08 Oktober 2011 - 14 Augustus 2012

studeren in freiburg

Landen bezocht: