met trots ( en stress) presenteer ik u..... - Reisverslag uit Freiburg im Breisgau, Duitsland van wytske Boer - WaarBenJij.nu met trots ( en stress) presenteer ik u..... - Reisverslag uit Freiburg im Breisgau, Duitsland van wytske Boer - WaarBenJij.nu

met trots ( en stress) presenteer ik u.....

Door: wytskedeboer

Blijf op de hoogte en volg wytske

27 Januari 2012 | Duitsland, Freiburg im Breisgau

o jee, of Oujjee, zoals mijn Finse studiegenootjes dat zo mooi zeggen... Zo te zien zit zit Uni-ritme er alweer ardig ingegramd, maar mijn blogritme is nogal onregelmatig :P even kijken: de laatste keer was 16 januari... anderhalve week geleden dus, het begin van een stress-tijdperk!

Dit tijdperk kenmerkt zich onze WG ( Wohngemeinschaft) onder andere door stapels onafgewassen afwas in de keuken en urenlange leerstiltes die worden afgewisseld met keiharde muziek om even op af te reageren. Dit alles vanwege het naderende semestereinde. Heel studerend Freiburg leert voor de tentamens en probeert werkstukken af te schrijven vóór midden Februari, als de collegevrije Periode begint. De bibliotheken zitten (letterlijk(!)) vol, terwijl ik heb gehoord dat de discotheken veel leger zijn dan normaal.

Bij ons in de WG komen er nog een paar stressfactoren bij; mijn huisgenootje Sabrina vertrekt over drieënhalve week naar Nieuw-Zeeland om daar een jaar te gaan studeren. Voór die tijd moet ze nog wel even de normale tentamens en werkstukken af krijgen, en - wat volgens haar het meest stressvolle is- al haar vrienden en kennissen willen haar nog even gedag zeggen voor ze vertrekt.Een van die vrienden in onze overbuurman Joscha. Hij en Sabrina vinden elkaar leuk, maar ze willen niks met elkaar beginnen omdat Sabrina al zo snel weggaat. Maar ondertussen brengt Joscha hier wel al zijn vrije tijd door, doet onze afwas en bakt zelfs (veganistische) muffins voor ons! Schattig!! Als Sabrina weg is, komt haar zus Sandra voor een jaar in haar kamer wonen. Ik moet daarentegen op zoek naar een nieuwe kamer, omdat ik nog tot eind juli in Freiburg blijven wil, terwijl het huurcontract voor mijn kamer alleen voor dit semester geldt en waarschijnlijk niet verlengd kan worden... Maar ondanks alle stress is onze WG nog steeds de vreemdste en leukste van Freiburg!

Wat vooral leuk is, is dat mijn huisgenootjes speciaal voor mij een officiële brief aan het international office geschreven hebben, waarin ze schrijven dat ze mij ook in het zomersemester als huisgenootje willen houden, ook al is al vrij duidelijk dat mijn huurcontract niet kan worden verlengd. Ze hebben de brief zelfs allemaal ondertekend! Ik denk niet dat het ze gaat lukken om mij hier te kunnen houden, maar het gebaar is echt mega-lief! Sabrina grapte zelfs dat Johanna me alleen maar hier wil houden, omdat ik de keukenvloer altijd zo goed schoonmaak ( wat wel meevalt, maar in vergelijking met Johanna en Sabrina doe ik het beter, want zij doen het heel snel omdat ze er een hekel aan hebben).

Maar ondertussen gaat de uni ook gewoon verder... Maandag de 16e hadden we eerst Phraseologie, dit keer over vaste woordverbindingen in Jongerentaal. De docent had ook Jeugdtaal-woordenboeken uit de jaren '80 meegebracht; daarin staan uitdrukkingen als "Bock auf etwas haben"( ergens zin in hebben). Deze uitdrukking wordt tegewnoordig in het Duits niet alleen meer in de Jongerentaal gebruikt, maar ook in het "normale" Duits! Na dit college hebben Chris ( Engeland) en ik een afspraak gemaakt met de docent om te praten over onze presentatie overr vaste woordverbindingen in de reclame , die we in het volgende college moesten houden. Daarna moest ik naar de mensa rennen , want het was vijf voor twee en om twee uur sluit de mensa. Gelukkig was ik nog net op tijd; heb wat gegeten met Milena en Isabel en ben daarna de bieb ingedoken op zoek naar wat interessante literatuur over vaste woorverbindingen in de reclame. Maar om 16:15 stipt zaten we weer braaf klaar voor een collegetje "Literatur des 20. Jahrhunderts" of zeg maar COLLEGE in plaats van collegetje... Het duurde tot 20 uur, in plaats van tot 18 uur, omdat we de verfilming van Max Frischs "Homo Faber" gingen kijken. Ik had de film al een keer gezien, maar deze keer was hij beter. Hoewel hij nog steeds slechter was dan de roman. Het filmkijkdeel van het vollege was nog vol te houden, maar daarna gingen we de film tot in het idiootste detail nabespreken en vergelijken met het boek.En dat in een ijskoud lokaal. kortom: "vind ik leuk" was hier nou niet bepaald van toepassing... Eenmaal thuis meteen mijn warme bedje ingedoken met een kop thee en GTST en een nieuwe aflevering van mijn favoriete serie "Castle" op mijn laptopje :)

Dinsdag om 11 uur hadden we dus die afpsraak met onze Phraseologie-docent. Van tevoren hadden Chris en ik nog afgesproken, zodat we ons "presentatieplan" eerst nog even met zijn tweeën door konden spreken voor we het aan de docent voor zouden leggen. Dus: om 10 uur 's ochtends fris en fruitig richting uni, en om 11 uur richting docent Phraseologie. ZIjn kantoor zit in een ander gebouw,ergens tussen de uni en het Stadtheater.Het hele gesprek verliep eigenlijk heel positief; de docent gaf groen licht voor ons plan en had nog wat literatuurtips. Het enige irritatne was dat Chris nog minder spraakzaam was dan ik normaal ben; ik moest de hele tijd dus het gesprek voeren, en daar hou ik niet zo van haha... "s middags hadden we weer KOmpetenzerweiterungskurs; Heidi had haar presentatie en ze was stiknerveus. Om haar gerust te stellen, hadden we ( de Finnen& moi) een geen-vragen-aan-het-eind-van-de-presentatie-verbond gesloten, zodat ze niet al te nerveus hoefde te zijn voor onverwachte vragen. Helaas kwamen van Russische kant nog wel vragen,maar die beantwoorde Heidi met gemak.

Woensdag hadden we KOmpetenzerweitrungs-oefeningen, drooog en saaaai, daarom ging het college zo langzaam voorbaaai. De rest van de dag heb ik achter de pc doorgebracht, op zoek naar Nederlandse en Duitse reclames met vaste woordverbindingen/spreekwoorden erin. Dit is niet zo makkelijk al het lijkt, want die reclames moeten ook vergelijkbare producten promoten, zodat ze met elkaar vergeleken kunnen worden.... het was een hopeloze zoektocht....

Donderdag ging de zoektocht naar de ideale vergelijkingsreclames door en had ik meer succes: ik vond tijschrift-, etens- en WInstroomreclames in zowel NEderlands als Duits, mét vaste woordverbindingen erin! Zo kon ik me vol voldoening van deze zoektocht naar de Uni begeven, waar eht weer tijd was voor `historische Linguistik`. Nu weet ik dat taalwetenschap net als mijn favoriete schoolvak wiskunde vol formules en afkortingen kan zitten en daardoor erg moeilijk te begrijpen kan zijn. Alleen dit college zat niet alleen vol onebgrijpelijke formules en afkortingen, maar die formules en afkortingen verwezen ook nog eens terug naar klanken en klankveranderingen die allang uitgestorven zijn, en waar je je dus niks meer bij kunt voorstellen. VOLGT U MIJ NOG? nee?? Mooi zo; dan weet u nu precies hoe ik me tijdens dit college voelde haha :P

Historische Linguistik is altijd zo uitputtend, dat ik thuis na een groot glas thee alleen nog maar op bed kan hangen als een zombie met een complete hersenverlamming. Gelukkig gaat die verlamming na enige tijd wel weer over :)

Vrijdag wasdag, zoals gewoonlijk. Daarna heb ik voornamelijk "mijn" reclames + de vaste woordverbindingen die erin voorkomen geanalyseerd. Toen was het 18 uur, donker en tijd voor een spelletje kaarten met mijn huisgenootjes... ik verloor natuurlijk de hele tijd, maar dat maakt niet uit!

EIgenlijk heb ik het hele weekend verder geanalyseerd. Zaterdagavond hebben we weer samen lasagna gemaakt en gegeten. Er waren ook een paar vrienden van Sabrina; we hebben een potje gekaart een beetje muziek geluisterd. Eingelijk wilden Sabrina en haar vrienden naar een discotheek ind e stad, maar ze hadden de laatste tram net gemist. HEt regende pijpenstelen, dus de fiets enemn was ook geen optie; zelfs de taxi's waren allemaal volgeboekt. Toen zijn ze tot een uur of 6 's ochtends hier gebleven; was ik over mijn slaap heen en heb verdergewerkt an mijn presentatie, en van 10 tot 14 uur kon ik eindelijk een beetje slapen... Daarna douchen, ontbijten, presentatie voorbereiden, geen blog schrijven en toen was de zondag ook alweer voorbij.

Mijn toestand maandag, 10 uur 's ochtends: nerveus, nerveus,slaapegebrekkig en nog eens nerveus! Vol zenuwen printte ik de handouts uit. Een tijde verderstressen later, was het dan zover: Phraseologie, the Presentation. Eerst Chris, dan ik. De presentatie verliep redelijk vlekkeloos, behalve dat ik 40 minuten stond de presenteren in plaats van 25 minuten... misschien iets te enthousiast geanalyseerd??? Gelukkig leken de docent en onze medestudenten het neit zo erg te vinden. Hoewel je dat nooit zeker weet, want van feedback geven hebben de meeste docenten hier in Duitsland nog niet, maar goed... Mijn presentatiestress voorbij; Marjukka's presentatiestress begon pas, want zij had haar presentatie voor Literatur des 20. jahrhunderts... Aan het eind van de dag bleek een hoop stress om niets geweest te zijn; want zowel Marjukka's presentatie als de mijne gingen prima.

Dinsdag en woensdag hadden de andere Finnen hun presentaties tijdens de Kompetenzerweiterungskurs. Alle presentaties gingen prima, maar helaas had de docente ons geen-vragen-aan-het-eind-van-de-presentatie-verbond doorzien en verplichtte alle studenten minstens één vraag te stellen.

DOnderdag kregen we tijdens het college Historische Linguistik onze hausaufgaben terug: tot onze verbazing en ons geluk hadden we alles voldoende gemaakt!!O Yeah!!"savonds had Laura ons bij haar thuis uitgenodigd om haar zelgebakken appeltaart te komen proeven en even bij te kletsen. Gezellig en lekkur!! Als een echte italiaanse gastvrouw bood ze ons met veel handgebaren ( ze komt uit Zuid- italië) nog veel meer e eten en te drinken aan en mochten we qan eht eind van de avond niks opruimen :)

Vandaag tentamenstof geleerd, morgen weer. Eigenlijk staan de hele komende twee weken in het teken van tentamens leren... O Yeah! Daarnaast ga ik natuurlijk gewoon verder met het zoeken naar een nieuwe kamen en met bloggen ( resultaten uit het verleden beiden geen garantie voor de toekomst). Dus tot de volgende blog!

het zou me niks verbazen als deze blog
over de afgelopen anderhalve week langer is dan de vorige blog die 4 weken beschrijft... misschien moet ik toch eens leren hoofd- en bijzaken te scheiden haha:p

dikke Koes!

Wytske

  • 27 Januari 2012 - 20:47

    Kirsten:

    Hele dag niet op Internet, en precies als jij wat schrijft, ben ik op Internet en komt er een berichtje binnen, pling! :) Anders lijkt het net elke keer alsof ik een of andere computerverslaafde ben ;) En dat ben ik niet (echt) :P
    Goed om te horen dat alles zo lekker ging/gaat.. Hier gaat het ook wel goed. Afgelopen dinsdag presentatie DAC en a.s. maandag tentamen (beetje leren dit weekend) en daarna weer verder met werkstuk DAC en dan vrijdag deadline en dan begint alweer het nieuwe semester (periode 4) met 3 vakken en scriptie. We zullen eens zien hoe veel/weinig tijd dat gaat kosten..

    Veel succes en plezier verder met alles, kamerzoekze! Fijne avond, xx!

  • 27 Januari 2012 - 20:51

    Wytske De Boer:

    haha Kirsten! jij reageert altijd zo snel!:P Presentatie ging goed, hoorde ik van MAndy?

    succes met tentamens & werkstuk... Weet nje t onderwerp van je scriptie al?

    Grietje en ik beginnen periode 4 ook met Publiceren via nieuwe media A op afstand... ben bnnieuwd hoe dat gaat lopen... klinkt een beetje als Document design, vind je niet?

  • 28 Januari 2012 - 09:50

    Kirsten:

    Haai,

    Dankdank! Ja, ging wel goed. Ff cijfer afwachten.. Ik zit in de scriptiegroep 'Dokteren op het Internet' (eerste keus). Eerste bijeenkomst op dinsdag 14 februari, dus ook dat even afwachten :P
    Nouja, we gaan zien wat Publiceren inhoudt, heb geen flauw idee eigenlijk.. (A)
    Verder: lijkt me dat reclame-onderwerp van jou gaaf! Als je dat nou eerder laten weten, had ik literatuur van Wilbert Schreurs (docent Reclamegeschiedenis VU) aan kunnen bevelen en hem met jou in contact kunnen brengen; aardige man :)

    Nouja, veel plezier en succes! Als je nog wat wilt weten verder, kun je me altijd mailen :)

    Xx

  • 29 Januari 2012 - 10:59

    Mandy:

    Hee Wyts, leuk weer hoor!

    Wat lief dat je huisgenootjes die brief hebben geschreven aan het International Office! Kan me voorstellen dat dat heel fijn is :) En mooi dat je presentatie goed ging! 40 minuten is inderdaad wel lang, maar het klinkt echt heel interessant. Heb je die presentatie uitgetypt? Wil je hem dan naar mij mailen? Alleen als je dat goed vindt natuurlijk ;)

    Veel succes met leren en het zoeken van een nieuwe kamer!

    Xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Duitsland, Freiburg im Breisgau

wytske

Actief sinds 07 Okt. 2011
Verslag gelezen: 350
Totaal aantal bezoekers 20519

Voorgaande reizen:

08 Oktober 2011 - 14 Augustus 2012

studeren in freiburg

Landen bezocht: