Freiburg - Reisverslag uit Freiburg im Breisgau, Duitsland van wytske Boer - WaarBenJij.nu Freiburg - Reisverslag uit Freiburg im Breisgau, Duitsland van wytske Boer - WaarBenJij.nu

Freiburg

Door: wytskedeboer

Blijf op de hoogte en volg wytske

18 Oktober 2011 | Duitsland, Freiburg im Breisgau

ik zal nu even uitleggen waar ik woon:

Er was eens een warm gebied in Duitsland, met veel stokoude wijngaarden, hoge bergen,donkergroene wouden en uitgestrekte meren. Dit gebied lag op 20 minuten afstand van Frankrijk, en 30 minuten van Zwitserland, in het stroomgebied van verschillende rivieren.Een van deze rivieren heet de Dreisam. Aan de Dreisam ligt een stad, genaamd Freiburg im Breisgau.

Freiburg is een prachtige stad; groen, warm, ( redelijk) schoon, ruim, echt heerlijk! De oude binnenstad is heel druk, maar fijn; middeleeuwse stadtorens, oude kloosters,de Bächle, de middeleeuwse regenafvoergoot die door de oude stad loopt, allerlei gebouwen in pasteltinten geverfd, met natuurlijk de bergen op de achtergrond.

In het midden van dit historische centrum staat een oude toren, de Martinstor, ook wel Mcdonaldstor genoemd, omdat er een mcdonalds zit. Onder deze toren door loopt een lange winkelstraat, de Kaiser Josephstraße ( Kajo). hier bevinden zich alle grote winkels die je je kan bedenken. In de zijstraatjes van de Kajo bevinden zich de leukere iets kleinere winkels en kroegjes. In die zijstraatjes bevinden zich ook mooie historische gebouwen, zoals het oude Rathaus, het oude Kaufhaus, de oude Universiteitgebouwen en het Siegesdenkmal. als je een van die zijstraten inloopt, kom je uit op de Münsterplatz, waar de Münster van Freiburg staat, een grote romaans/gothische kerk met enorme torens en prachtige glas-in-loodramen.De Paus is hier in September nog geweest.

Maar Freiburg is groter dan alleen het historische centrum.Er is bijvoorbeeld het nieuwe Bahnhof, het Seepark, en de verschillende suburbs, sozusagen. In een Van die suburbs woon ik; Vauban.

Vauban ligt op 20 minuten fietsen/trammen van det stadscentrum. Hier waren vroeger Franse troepen gestationeerd. Nu zijn er vooral studenten gestationeerd. De gebouwen zijn net vrolijk gekleurde blokkendozen, mat zonnepanelen op het dak. Want Vauban is een ecologisch-verantwoorde modelstad. De trams rijden over gras en op groene stroom, de gebouwen worden verwarmd met gebruikt water, het afval wordt overal zorgvuldig in vier verschillende vuilnisbakken gestopt, en iedereen reist zoveel mogelijk met de fiets. Wat overigens niet zonder gevaar is, want hoe verder je Freiburg in fietst, hoe groter de kans dat je fietspad ineens ophoudt te bestaan.

In Freiburg wonen 4 soorten mensen: hippies, studenten, de "groene elite" en streng katholieken. Natuurlijk zijn er ook combinaties mogelijk; ik woon bijvoorbeeld samen met 2 vegetarische meiden, die zo ecologisch bewust zijn als maar mogelijk is... ( wat overigens niet betekent dat ze niet sympathiek zijn)

naja dan weten jullie een beetje waar ik momenteel woon!

groetjûhs Wytske

• 18 Oktober 2011 - 19:43

Kirsten:

Zo hee, even een uitleg over hoe cool het daar wel niet is dus.. :) Nou, ik ben wel jaloers hoor (ook al ben ik in A'dam..), maar de omgeving lijkt me daar echt een stuk mooier dan dat platte hier, haha :P
    Nou, heel veel plezier en succes verder! Hoe is school (want daar hoor ik helemaal niks over haha ;))

Xx

• 18 Oktober 2011 - 19:58

Wytske De Boer:

woow Kirsten, je reageert echt megasnel!! :P de omgeving is mooi, maar ook vermoeiend; ik heb al 3 dagen spierpijn in mn kuitenv an het wandelen tegen de bergen op :P school is hier nog niet echt begonnen: donderdag gaan we inschrijven voor vakken, maandag begin het! en nog nieuws van de Vu?

• 20 Oktober 2011 - 14:58

Marijke Schelvis:

Hoi wytske,
    Wat leuk om te lezen over jouw voorlopige studiestad. Zo te lezen lijkt het me een mooie omgeving om een tijdje te vertoeven. Ben je al begonnen op de universiteit? Hoe is de campus? We lezen/horen het graag. Groeten van ons allen uit Santpoort?

• 22 Oktober 2011 - 10:37

Simone:

Hee Wytske,

Ik blijf op de hoogt van je reisverslagen hoor! Ben heel benieuwd naar hoe je het daar hebt. Het lijkt mij echt super cool. Geniet ervan en succes met de studie in ieder geval!

• 08 November 2011 - 15:20

Mart En Ina Schelvis:

Wytske,
    Een mooi reisverhaal, hebben we toch een indruk van de omgeving waar je woont. Als het goed gaat zal jim ook een reactie sturen.

Groetjes van ons.