en het is weer zaterdag! - Reisverslag uit Freiburg im Breisgau, Duitsland van wytske Boer - WaarBenJij.nu en het is weer zaterdag! - Reisverslag uit Freiburg im Breisgau, Duitsland van wytske Boer - WaarBenJij.nu

en het is weer zaterdag!

Door: wytskedeboer

Blijf op de hoogte en volg wytske

22 Oktober 2011 | Duitsland, Freiburg im Breisgau

vanavond exact 14 dagen geleden kwam ik hier aan ik mijn kale witte kamertje, vermoeid. nu zit ik er nog steeds en het bevalt me wel. tijd voor een nieuwe blog, gewoon omdat het kan, en omdat ik niet weet wanneer ik weer tijd ga hebben om een nieuwe te schrijven... :P

Voor ik mijn belevenissen van de afgelopen dagen weer uit de doeken ga doen, wil ik eerst even zeggen dat ik heel blij ben met de leuke reacties die ik krijg. Het is altijd leuk om te weten dat ik deze blog niet voor niks schrijf en er mensen zijn die aan me denken. dankjewel daarvoor! en voor de mensen die benieuwd zijn naar het leven op de Uni, heb geduld: maandag beginnen de colleges en kan ik daar wat meer over vertellen.

waar was ik de vorige keer gebleven? oja, vorige week donderdag, het bijna-einde van de Einführungswoche aan de Uni... Vrijdag was er al om 10 uur een Erasmusmeeting , over wat voor papierwerk we moeten regelen aan de Uni... daarna konden we meteen door naar de afdeling Duits, waar we meer info kregen over de vakken die we mogen en kunnen volgen. Het hoofd van de faculteit Duits heet dr. Baßler. Een ongelooflijk punctuele,formele, heel erg strikte man. Hij vertelde ons dat we maar de helft van alle mogelijke vakken konden kiezen, als die niet al volgeboekt waren. Dat was een flinke domper! Na de bijeenkomst ben ik gaan slapen, ik was echt kapot! "s avonds was er Oktoberfest in een studentendrop aan de andere kant van de stad, dat was echt leuk!

Zaterdag ging Christina weer weg; ze was hier maar voor 5 weken, dus was het weer tijd om te gaan...Inmiddels is de "ooorsprokelijke"bewoonster van die kamer ook weer terug; ze heet Johanna. Christina en ik hebben even e-mailadressen uitgewisseld. "s middags was er een "kleine" wandeling met wijnproeverij. Die Kleine wandeling duurde 3 uur, was in een razend tempo in de brandende zon en steil bergop * mijn arme, arme enkels&kuiten* Het was wel de moeite waard: het uitzicht was echt adembenemend; we konden Frankrijk zien & Zwitserland :P toen we onze maag leeggewandeld hadden, was het tijd voor de wijnproeverij. we kregen 4 verschillende soorten wijn voorgeschoteld, en er werd wat over erteld. best interessant, maar als je 4 glazen wijn drinkt op een bijna lege maag, wordt het ook wel heeel gezellig haha :P

Zondag heb ik maar ff rustig aan gedaan. Mijn huisgenootje Sabrina had een Zwiebelgebäck gemaakt; een soort hartige taart met uien. Die hebben we met onze buren op het dakterras opgepeuzeld, met "junge Wein", wat eigenlijk gewoon druivensap is :P Maandag had ik een taaltest: het vereiste taalniveau aan de faculteit Duits is C1 ( ongeveer moedertaalniveaU!!!)Maandag bleek echter dat het een heleboel stress om niks was: we moesten 2 testjes maken op internet en we hadden een interview met een grijsharige dame. Ik zal niet zeggen dat het makkelijk was, maar het had veel moeilijker gekund. Ik heb uiteindelijk c2 niveau gehaald! dankzij die test kon ik me inschrijven voor een paar algemene verplichte vakken aan de UNI.na de test heb ik nog ff een terrasje gepakt met Milka uit Finland. Daarna heb ik een regionale ov-kaart gekocht. Ik gelopof dat dat het laatste papierwerk was dat ik hier moest regelen, voorlopig dan JEEJ!

DInsdag stond er een trip van de internationale club op het programma. Dit keer ging de reis naar Titisee. Hahawant een ongelooflijk toeristisch plaatsje is dat zeg!!!maar wel mooi: een groot meer, bergen, een uitgestrekt woud.. supermooi! Maar ook hier weer een heleboel gelopen, vooral steil bergop...ik voel mijn kuiten nu nog steeds haha :P daarna ben ik met andreea iets gaan eten in de stad

woensdag heb ik op t dakterras n boekje gelezen en lekker rustig aan gedaan. Donderdag was een dag van vroeg opstaan en lang wachten, want we meosten ons allemaal persoonlijk inchrijven voor de vakken van de afdeling Duits ( er zijn zo'n 80 internationale studenten die Duits doen, dus reken maar uit..) Er zijn hier een paar colleges speciaal voor internationale studenten, daar wordt wat langer stilgestaan bij dingen als "hausarbeiten" en "Protokollen". Deze dingen zijn voor Duitse studenten vrij normaal, maar als internationale studenten hebben we geen flauw idee aan welke eisen die moeten voldoen.Ik heb uiteindelijk die internationale lessen gekozen, een les over uitdrukkingen en waar die vandaan komen, duitse literatuur uit de 20e eeuw, en iets over taalveranderingen in het Duits. Wat wel vrreemd was, is dat Milka en Karoliina uit Finland volgens Dr. Baßler te goed zijn voor de internationale lessen, terwijl ze het zelde talniveau hebben als ik en Ana uit Rusland. Nu mogen zij die internationale lessen dus neit volgen en wij wel... "s avonds was er een welkomstparty in de Vaubar, een klein kroegje naast eht gebouw waar ik woon. er waren gratis bier en cola, en veel mensen, vet gezellig!

Vrijdag ben ik een stuk wezen wandelen door de stad, omdat t zulk mooi weer was.ik had ook een lief kaartje van Wanda in mn brievenbus jeej! "s avonds hebben we met alle bewoners Vauban-Pizza gebakken "s avonds was er weer een party in het studentendorp aan de andere kant van de stad!

vandaag kreeg ik mijn duitse bankpas en mijn duitse universiteitskaart in de brievenbus!! eindelijk!!! :P Morgen gaan we met een paar internationale studenten naar Europapark,ik ben benieuwd!

ik geloof dat jullie zo weer up-to-date zijn!

(K)
Wytske


  • 22 Oktober 2011 - 19:35

    Kirsten:

    Haai Wytske,

    Leuke foto hoor, lekker zonnetje :)
    Zie dat je je lay-out hebt aangepast: lekker blauw en groen :D Valt mij nog mee dat je hem niet rood-zwart-geel hebt gemaakt, haha :P Zou wel erg zijn.. :O
    Nou, zo te horen heb je het lekker daar en geniet je ervan! Ga er vooral mee door zou ik zo zeggen!

    Tot spreeks, xx

  • 23 Oktober 2011 - 08:19

    Mandy:

    Hey Wyts,

    Volgens mij heb je het wel naar je zin daar! Klinkt echt super allemaal! En de vakken die je gaat volgen klinken ook wel leuk :)

    Veel succes op de uni aankomende week!

    xx Mandy

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Duitsland, Freiburg im Breisgau

wytske

Actief sinds 07 Okt. 2011
Verslag gelezen: 288
Totaal aantal bezoekers 20522

Voorgaande reizen:

08 Oktober 2011 - 14 Augustus 2012

studeren in freiburg

Landen bezocht: