eerste week colleges ! - Reisverslag uit Freiburg im Breisgau, Duitsland van wytske Boer - WaarBenJij.nu eerste week colleges ! - Reisverslag uit Freiburg im Breisgau, Duitsland van wytske Boer - WaarBenJij.nu

eerste week colleges !

Door: wytskedeboer

Blijf op de hoogte en volg wytske

28 Oktober 2011 | Duitsland, Freiburg im Breisgau

haaaloow daar ben ik weer!

voor degenen die benieuwd zijn hoe mijn colleges waren, heb even geduld, want mijn beschrijving van de week begint bij afgelopen zondag :P want toen zijn we naar Europapark geweest!!!

Voor iedereen die niet weet wat Europapark is: Europapark is een mix van 70% Walibi en 30% Efteling. Onze reis begon al heeel vroeg 's ochtends ( het was nog donker :P) op het Hauptbahnhof. Daar kochten we combi-tickets voor de bus en Europapark. Toen de bus kwam waren we al half verkleumd,maar gelukkig was het in de bus iets warmer, dus konden we lekker verderpitten, want de enige halte was Europapark :P Europapark zelf was geheel in Halloweenstijl, met ontelbaar veel pompoenen,spinnen,en andere enge dingen :P Er was zelfs een attractie omgetoverd in een mega-pompoen haha. Normaal was het een attractie met een ruimtevaartthema, maar nu stonden er overal halloweendingen; dan krijg je een soort spacepompoenen en buitenaardse spinnen haha :P zelfs het weer werkte mee aan het Halloweenthema; het was de hele dag mistig en ijskoud... er waren wel megavette achtbanen, en met een paar koppen Heiße Shoki hebben we het er een hele dag uitgehouden en ontzettend veel lol gehad.

toen ik thuiskwam en een hele hete douche had genomen om mijn voeten op te warmen, werd het tijd om alle spullen klaar te leggen voor de voglende dag; want maandag is een drukke collegedag. De dag begon om 12 uur met Phraseologie, een vak over uitdrukkingen en hun herkomst in de breedste zin van het woord. Omdat ik niet precies wist waar het lokaal was, was ik al om kwart over 11 op de UNi. Daar moest ik mijn tas in een kluisje doen, omdat de lokalen van de faculteit Duits in de bibliotheek zijn, en men bang is dat er boeken worden gejat. daarom mag je alleen je agenda, aantekeningenblok, pennen en iets te drinken mee naar binnen nemen. Toen ik eenmaal binnen was, begon de zoektocht naar het lokaal. de faculteit Duits is verdeeld over 3 verdiepingen, maar ik snap de logica van de nummering niet helemaal ( ik ben niet de enige, trouwens). Kortom: om kwart voor 12 stond ik voor het juiste lokaal, maar er was niemand. Om vijf voor 12 kwamen er nog wat andere internationala studenten aan, maar om tien over 12 was de docent nog steeds nergens te bekennen!we snapten er niks van! Maar om kwart over 12 begon dan toch het college. Er waren 20 man in totaal, waarvan de helft internationaal.We kregen uitleg over de opbouw van de colleges,en waarom we zo laat begonnen waren :P DIt was een college met de notitie "C.T.", wat cum tempore betekent, wat betekent dat het college pas een kwartier na de aangegeven tijd begint haha. Het lijkt me een heeel leuk vak, ook al moeten we werkstukken schrijven en een presentatie van een kwartier houden. Voor die presentatie kregen we van de docent de tip om vooral beeldmateriaal te gebruiken, en "als het kan" zelfs een powerpointt e gebruiken haha! In Nederland moeten we altijd powerpointpresentaties houden :P aan het eind van het colllege klopten de studenten met hun knokkels op de tafels, bij wijze van applaus ofzo. Dit is gebruikelijk na elk college :P
om 16 uur begon mijn volgende college, Duitse literatuur van de 20e eeuw. weer een man of 20, dit keer alle internationaal. Weer kregen we een semesterplan, kregen we te horen dat we een presentatie moesten houden en hebben we nog wat teksten besproken.
:s avonds was de afsluiting van de kermis, daar gingen we heen, want er was weer vuurwerk :P Om warm te blijven hebben we een paar rondjes botsauto's en reuzenrad gedaan. Het vuurwerk was prachtig!!!

Dinsdag lekker uitgeslapen en 's middags een "Kompetenzerweiterungskurs für Studierende im Erasmusprogramm, niveau C2" . Verplicht teksten bespreken ( ongeveer hetzelfde als we altijd op school deden, maar dan moeilijker...) In die les zitten 6 Russische studentes en 7 studentes uit Finland ( en ik natuurlijk). gezellig, maar niet al te boeiend... De docente, frau Rähse Weber, is een sympathieke grijsharige dame die alles rustig uitlegt en altijd(!) glimlacht.

WOensdag hadden we nog een portie Kompetenzerweiterung en nogmaals literatuur. "s avonds nog f naar de Irish pub geweest.

Gisteren had ik een college Historische Linguistik.HEt is in een ander gebouw van de Uni ( het mooie deel ipv het Vu-achtige deel), dus had ik weer een mooie speurtocht naar het goede lokaal. Ik had het net op tijd gevonden! Dit college gaat over de ontwikkeling van talen door de jaren heen ( voor de linguisten onder ons: van Indogermaans naar het hedendaagse Duits). De docent, een man, met lang grijszwart haar in een staart, sprak als eerste Duitser mijn naam in één keer goed uit! :P Hij had ook al geraden dat ik uit Nederland kwam haha! Dit college wordt echt het moeilijkst, maar is wel heel interessant; we kregen alleen zo ongelooflijk veel info, dat het een beetje vervelend werd... Na dit college ging ik met een paar Finse meisjes en ene meisje uit Spanje een kop witte warme Chocolademelk drinken; mmmmmmm. "s avonds was er ( nog een) semesteropeningsparty,dat was wel leuk.

Vandaag was het tijd om mezrelf eraan te herinneren dat er ook nog gestudeerd moet worden! Dus heb wat gelezen, ben toen naar het Studentenwerk gegaan om een formulier in te leveren, en toen ben ik de Schlossberg opgewandeld. De Schlossberg is een oude berg aan de rand van Freiburg, waar vroeger een aantal kastelen stonden. nu kun je er wandelen en fietsen en is er een utizichttoren. het is er zo mooi!!! en Freiburg is van bovenaf nog mooier!!!

tot zover mijn week, die ik aflsuit met enthousiasme over ( de meeste van) mijn vakken, enthousiasme over de krijtborden met krijtjes en sponzen, die hier op de uni nog volop in gebruik zijn en rooie knokkels van het meppen op de tafels! :P

Kuß und Gruß

eure Wytske

  • 28 Oktober 2011 - 17:58

    Wytske De Boer:

    bij voorbaat excuses voor de spellingsfouten :P

  • 28 Oktober 2011 - 18:20

    Mandy:

    Super leuk weer Wytske! Je doet echt veel leuke dingen; Europapark lijkt me vet en de pub enzo ook :P En je vakken klinken ook heel interessant :D

    Veel plezier en studeerze maar weer!

  • 28 Oktober 2011 - 18:31

    Kirsten:

    Hallo Fraulein,

    Klinkt wederom supergeil!
    Maak er wat van, viel Spaß!

    Xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Duitsland, Freiburg im Breisgau

wytske

Actief sinds 07 Okt. 2011
Verslag gelezen: 283
Totaal aantal bezoekers 20517

Voorgaande reizen:

08 Oktober 2011 - 14 Augustus 2012

studeren in freiburg

Landen bezocht: